Perjalanan Ini

Perjalanan Ini

Koleksi

Thursday, February 25, 2010

Kita Punya Masa - Dia Maha Penyayang

Bismillahirrahmanirrahim...dan Assalamualaikum.

Sekadar memujuk diri:

Daripada Anas r.a. beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: "Allah Ta'ala berfirman: Wahai anak Adam! Selagi mana engkau meminta, berdoa dan mengharapkan Aku, Aku akan ampunkan apa-apa dosa yang ada pada dirimu dan Aku tidak peduli. Wahai anak Adam! Seandainya dosa-dosamu banyak sampai mencecah awan langit kemudian engkau memohon ampun kepada-Ku, nescaya Aku akan ampunkan bagimu. Wahai anak Adam! Sesungguhnya engkau, andainya engkau datang mengadap-Ku dengan dosa-dosa sepenuh isi bumi, kemudian engkau datang menghadap-Ku tanpa engkau mensyirikkan Aku dengan sesuatu, nescaya Aku akan mengurniakan untukmu keampunan sepenuh isi bumi." (Hadis Riwayat at-Tirmizi. Beliau berkata ia adalah hadis hasan sahih. - Dipetik daripada Hadis 40 Imam Nawawi)

Ya Rabbi, sesungguhnya aku banyak dosa.
Ya Rabbi, sesungguhnya aku hamba-Mu yang lemah.
Ya Rabbi, aku tahu teori-teorinya...tapi masih lagi aku melakukan dosa kepada-Mu.

Tapi, aku pasti...
Engkau selalu ada...sangat dekat, meskipun kadang-kala aku melupakan-Mu.
Namun Engkau tidak pernah melupakan-Mu...

Ya Rabbi, ampuni hamba-Mu ini...
Adakanlah pintu-pintu untuk diri ini kembali pada-Mu.

"Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya. Mudah-mudahan Rabbmu akan menutupi kesalahan-kesalahanmu dan memasukkanmu ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, pada hari ketika Allah tidak menghinakan nabi dan orang-orang mukmin yang bersama Dia; sedang cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, sambil mereka mengatakan: "Ya Rabb kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan ampunilah Kami; Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu." [At-Tahrim, 66 : 8]

~Rintihan seorang hamba yang berdosa kepada Tuhannya~

0 comments: