Perjalanan Ini

Perjalanan Ini

Koleksi

Wednesday, January 13, 2010

Antara Hitam dan Putih, pilihlah Pelangi!

Bismillahirrahmanirrahim...

Lama tidak memberikan update, afwan ya blog...

Di sini ingin berkongsi satu nukilan seorang sahabat...hayatilah!



Karya oleh : Ammar bin Roslizar

Mereka meminta aku, paksa
Memilih antara dua
Mana mungkin
Karena kedua-duanya adalah kubu ikhwah

Yang pernah Sang Nabi tertawa bersama mereka
Yang pernah Sang Nabi menangis bersama mereka
Yang pernah Sang Nabi mencintai mereka
Yang pernah Sang Nabi mendoai mereka

Kalau ingin melihat syahid yang masih berjalan di muka bumi, sabda Sang Nabi
Lihatlah pada Thalhah

Pesan Sang Nabi lagi, jika aku kota ilmu,
Sesungguhnya Ali adalah pintunya.

Apakah mungkin aku memilih antara 'Aisyah ataupun 'Ali?
Siapa aku untuk memilih?

Aku mencintai keduanya
Bahkan keduanya punyai hubungan langsung dengan Sang Nabi
Yang lebih aku cintai, lebih dari ibu bapaku
Yang lebih aku cintai, lebih dari diriku sendiri

Tetapi..
Mereka mahu juga aku memilih antara dua
Tidak tahukah mereka bahawa soal ini sangat sulit buatku
Usah paksaku

Alhamdulillah wa syukurillah ya allah
Bahawa kau sedarkan hati aku
Sungguh sesulit mana pun ia
Aku perlu memilih, ya benar

Karena aku mendapati bahawa
Thalhah juga sulit untuk bersikap lain
Antara dua kubu ikhwah
Ya benar

Benar sesungguhnya
Antara hitam dan putih
Kau beriku kasih sayangmu
Syukur padamu Ya Allah

Kini,
Bukan kubu sebenarnya yang aku pilih
Tapi aku telah memilih...
Pelangi




~Indahnya, sekiranya suatu hari nanti...SATU~

Fahamilah ia...
Sesungguhnya apa yang kalian fahami itu ialah apa yang Allah hendak kamu fahami.