Perjalanan Ini

Perjalanan Ini

Koleksi

Thursday, November 12, 2009

Iyyaaka Na'budu Wa Iyyaaka Nasta'iin

Bismillahirrahmanirrahim...sekadar perkongsian... =)

Perkongsian perbualan rijal-rijal seperjuangan di atas jalan-Nya insya-Allah...
p/s: Rijal-rijal pejuang juga ada perasaan ya =)

A: huhu
A: tu fitrah la
A: tanda sayang
A: kate la ko nak keraskan hati ko
A: jadi takde perasaan
K: tkde A...aku kalau satu bende ni setel...iAllah aku tak piki sgt dah psal bnde2 ni
K: kalau dah assure takde pape dah tu
K: iAllah nice
A: sbb tu aku kate
A: ko kena setel satu benda lain dulu
A: iaitu
A: percayakan Allah lebih dari segala2nya dulu
A: benda kalo ada orang masuk pon, kalo die taknak, x jd gak
A: kalo Allah dah takdirkan korang bersama, korang akan bersama gak
A: kite tak dapat sbb kita tak percaya kat Allah
K: ha
K: aku nak timbulkan persoalan
K: ape fungsi kita minta itu?
K: kita minta apa yg kita mahu
K: tp...klu mmg dah ditakdirkan xkan dpt
K: bek xyah mntak trus en
K: tp aku berpegang pd 2:186
K: jadi aku berdoa aje
K: (wlupon tak taw akan dpt ke dak)
A: doa tu tanda uluhiyah
A: kita berdoa bukan utk dptkan apa yg kita nak
A: tapi utk mengilahkan Allah K
A: sbb bile kita doa
A: kite menunaikan fungsi iyyaaka na'budu wa iyyaaka nasta'iin
A: sbb tu kite tak mintak kat benda selain Allah
A: tak mtk kat mak ayah
A: tak mtk kat duit
A: tak mtk kat naqib
A: mtk kat Allah
A: baru Allah bagi
A: tapi perlu letak fungsi doa tu pada tempat yg betul dulu K
K: fungsi?
A: aah
Ar: fungsi doa tu ialah utk mengesakan Allah
A: utk meminta pada Allah shj
A: ni tak
A: kita doa
A: tapi after that kita cam tak yakin kat Allah
A: cam tak mtk kat Allah
A: cth la
A: ko mtk kat aku pensel
A: "A...nak pensel..."
A: tapi dgn muka pndg tempat lain
A: mtk dari jauh2
A: haa
A: cam taknak je pensel tu
A: sama la cam doa
A: kdg2 kita rasa kita berdoa
A: tapi kita tak letak fungsi doa tu tmpt yg betul
A: kita da doa sungguh2, sume2 dah
A: satu je blom
A: iaitu yakin dan percaya kat Allah


p/s: Also applicable untuk segala aspek kehidupan ya..

Doa, dan yakinlah! (Ketukan kepada diri sendiri)

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang aku, Maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, Maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran.
[Al-Baqarah, 2 : 186]

10 comments:

Ahmad Farid Wajdi said...

promote ym ek?huhu

Nur Farah Najwa Binti Ahmad Faizal said...

setuju la dgn A tu...

Perantau..jangan berhenti berharap...

ada orang selalu pesan kat aku, yakin lah pada Allah lebih dari kita yakin bahawa hari esok akan tiba...

berdoa adalah amal hati yang sangat besar dan tarbiyah yang hebat ke atas keyakinan kita pd Allah...aku pernah jadi orang yg berdoa dari 'jauh' mcm A cakap tu aku rase...kadang2 kite rase Allah jauh n x dgr doa kite...tapi kite la yg menjauhkan diri...

btw,nice masterpiece...salam iman

PeRaNTau said...

=)

surely pa'a kenal sangat siapa rijal A itu... =)

PeRaNTau said...

farid - promote mesej die =P

Ahmad Farid Wajdi said...

huhu..tau..cam knal je sape si A tu..

PeRaNTau said...

=)

Anonymous said...

...jadi M.K senang hidup hehe

PeRaNTau said...

M.K tu ape?

Scorpie said...

haha x sepenuhnya setuju dengan A honestly

kita meminta kepada Allah sebab memang kita yakin Allah yang mampu bagi

bukan kita mintak sebab Allah suruh kita bergantung kpdNya?

tapi disebabkan kita bergantung kepada Allahlah kita minta kepadaNya

日月神教-任我行 said...

走光,色遊戲,情色自拍,kk俱樂部,好玩遊戲,免費遊戲,貼圖區,好玩遊戲區,中部人聊天室,情色視訊聊天室,聊天室ut,成人遊戲,免費成人影片,成人光碟,情色遊戲,情色a片,情色網,性愛自拍,美女寫真,亂倫,戀愛ING,免費視訊聊天,視訊聊天,成人短片,美女交友,美女遊戲,18禁,三級片,自拍,後宮電影院,85cc,免費影片,線上遊戲,色情遊戲,日本a片,美女,成人圖片區,avdvd,色情遊戲,情色貼圖,女優,偷拍,情色視訊,愛情小說,85cc成人片,成人貼圖站,成人論壇,080聊天室,080苗栗人聊天室,免費a片,視訊美女,視訊做愛,免費視訊,伊莉討論區,sogo論壇,台灣論壇,plus論壇,維克斯論壇,聊天室